Un traseu greu de la Herculane, munţii Mehedinţi
Clever Code Software 2009
Un munte pentru Dumneavoastră
Trasee turistice
Până aici am cheltuit mai bine de o oră şi jumătate şi nu am avut dificultăţi deosebite. Deci urcăm spre stânga (E-
NE), încadrându-ne în câteva minute pe o brână îngustă de sub abrupt, poteca este bunicică, doar vegetaţia este
enervantă pe câteva mici porţiuni. Brâna se termină şi urcăm la dreapta pe lăngă stânci,
urcuş mai dificil, o ruptură de potecă, amenajată mai demult cu un pod de trunchiuri, ne
solcită maximum de atenţie, vechea amenajare fiind putrezită, iar zona destul de  expusă.
Continuăm urcuşul abrupt pe lângă stânci, trecem de o grotă care poate adăposti în caz
de necesitate cel puţin 10 persoane şi ne oprim pentru un popas mai lung la sfârşitul
urcuşului, la fundaţia unui stâlp de funicular. Deşi suntem la doar 640 m altitudine,
priveliştea care se deschide de aici este măreaţă, printre stâncile cu pini pitoreşti,
orizontul s-a retras foarte departe, pe culmile sudice ale munţilor bănăţeni. Continuăm
apreoape orizontal pe lângă cabluri mai groase decât mâna, spre un fund de vale stâncos
cu aspect de canion, aparent fără ieşire. Ieşirea există totuşi, spre stânga, în urcuş foarte greu, pe urme de
potecă cu amenajările distruse şi invadată de vegetaţie. Este porţiunea cea mai grea a urcuşului, grohotişul mărunt fuge de
sub noi, patru picioare sunt prea puţin pentru duritatea traseului. Din fericire, la 50 metri mai sus, poteca reintră în pădure în
partea superioară a canionului şi redevine foarte bună, răcoroasă şi cu urcuş moderat, cale de încă 600 m.  După depăşirea
ramificaţiei la dreapta, marcată cu cruce galbenă, pe care vom încerca să coborâm, urcuşul se termină la cota 900, într-o
porţiune aproape orizontală, invadată de vegetaţie mai înaltă decât omul şi care reprezintă partea cea mai neplăcută de pe
întreg traseul. Tentativele de ocolire pe versanţi sunt o idee proastă, deci ne chinuim să înaintăm printre plante. Treptat plantele
pierd din vigoare şi mergem aproape fără să urcăm pe un drum neted, circa 1,2 kilometri. Un nou val de vegetaţie se
poate ocoli prin dreapta, pentru ca în final să intrăm în splendida poiană din Şaua Padina, cu un peisaj de basm,
singurele semne ale existenţei omului fiind câteva pândare de vânătoare. Din partea de amonte a poienii, mai multe
drumuri ies in drumul de culme, după mai bine de un kilometru de urcuş uşor şi o sută de metri diferenţă de nivel,
drum de culme carosabil, pe care se poate urca de la păstrăvăria din Topleţ cu o maşină nepretenţioasă. Varianta
din stânga face poiana accesibilă autovehiculelor care au reuşit să ajungă pănă în zonă - intrarea din drumul de
creastă este marcată de o barieră descuiată, de la care pleacă în coborâre un drum înierbat. Dacă traversăm
culmea, în mai puţin de două ore putem coborî la Podeni. Atenţie însă: marcajul bandă galbenă este de negăsit pe
ultimul kilometru şi de aici mai departe. Ne hotărâm cu greu să părăsim această oază de linişte şi frumuseţe,
neatinsă de timp şi de tarele civilizaţiei, dar traseul înapoi este la fel de lung şi de greu. Ne întoarcem pe drumul
străbătut anterior, depăşim marea de vegetaţie şi reintrăm în pădure.
Peisajul se deschide amplu de la pilonul funicularului. Marea de vegetatie din saua Padina. Īn unele zone amenajarile din vechea poteca s-au pastrat apreoape intacte.